Now on air

The Morning Glory

09:00 12:00

Background

Monografie: Grzegorz Rosinski (stripreview)

Geschreven door Op 23 januari 2014

RosinskiGrzegorz Rosinski had er al in Polen een hele carrière opzitten, toen hij in 1977 op 35-jarige leeftijd met Thorgal debuteerde in het stripblad Kuifje/Tintin. De Poolse Belg, die inmiddels in de Zwitserse bergen woont en werkt, wordt met Monografie door zijn uitgever Le Lombard geëerd met een heuse biografie. In het boek spreekt de succestekenaar (72) openhartig over eigenlijk alles: van zijn jeugd en opleiding in Polen, tot zijn vlucht in 1982 naar België, samenwerking met scenarist Jean Van Hamme, de uitbouw van de ‘Werelden van Thorgal’, en het overlijden van zijn vrouw Kasia.

Auteur Patrick Gaumer, die een soortgelijke ‘Monografie’ maakte over scenarist Raoul Cauvin bij Dupuis, koos voor een lang interview in elf hoofdstukken. Deze vraag-antwoordstijl leest erg prettig, vooral omdat het genoeg vrijheid biedt om op losse wijze frequent dieper op onderwerpen en uitspraken in te gaan. Daarbij pakt de lezer het verhaal snel weer op bij het in etappes lezen van dit 400 pagina’s tellende boek. Men kan de schrijver slechts verwijten soms iets te veel ‘koffietafelgezelligheid’ te serveren, waarbij humor en verwijzingen soms lastig te begrijpen zijn voor de buitenstaander.

Los van dit kritiekpuntje, is Monografie boven alles een buitengewoon boeiend boek om te lezen. Het geeft een prachtige schets van de mooie en minder mooie elementen in het leven van een striptekenaar. Tegelijk biedt het een uniek kijkje in de werkwijze van Rosinski: zijn opleiding, ontwikkeling, stijl en materialen. De kortere uitgelichte interviews met Van Hamme, Yves Sente, Giulio De Vita, Yann en andere mensen die met Rosinski samenwerk(t)en doen de rest.

Lezen van het boek vraagt overigens wel wat: de 400 bladzijden vormen in combinatie met het paginaformaat van 29,3 x 29,3 centimeter een hele klus om prettig in de handen te houden. De afgedrukte illustraties komen er prachtig in naar voren, maar een stijve nek ligt voor de lezer akelig op de loer!

Lees verder